Rozwój Mitsubishi to wyjątkowa podróż, której celem jest bycie liderem wśród producentów samochodów. Na tej długiej trasie zdarzały się trudniejsze etapy. Każdy kolejny zakręt niósł jednak za sobą nie tylko nowe wyzwania, ale i liczne sukcesy. Lubimy osiągać wyznaczone cele i docierać na metę jako pierwsi, ale nie zapominamy, że przygodą jest także droga sama w sobie.

 

Podróż w czasie

 

Choć oddział Mitsubishi Vehicle Industries Ltd. został przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation dopiero w 1970 roku, to początki grupy spółek Mitsubishi sięgają aż 1870 roku. Pierwszą próbą uruchomienia seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii był Model A. Został on opracowany dokładnie 100 lat temu, w 1917 roku przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., prekursora dzisiejszego Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem, choć wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy. Bez względu na to, od tamtej pory koncern Mitsubishi stał się pionierem przemysłu motoryzacyjnego w Japonii.

 

przekladki_52_500.jpg [68.05 KB]
   

 

Podczas, gdy Model A rozpoczął długą historię samochodów Mitsubishi, to skromny model 500 faktycznie dał początek wielkiemu, globalnemu przedsiębiorstwu motoryzacyjnemu, którym stało się dziś Mitsubishi Motors Corporation. Zaprezentowany w 1959 roku na Tokyo Motor Show i wypuszczony na rynek japoński w 1960 roku, zupełnie nowy Mitsubishi 500 był kompaktowym samochodem rodzinnym. Wprowadził on również markę spod znaku Trzech Diamentów w nową erę sportów motorowych. 500 zadebiutował na torze wyścigowym podczas Grand Prix Makau w 1962 roku, w którym te właśnie samochody zdobyły pierwsze cztery miejsca w klasie do 750 cm3.

 

Rajd przez pustynię

 

Mitsubishi Pajero to legenda Rajdu Paryż Dakar. To właśnie dzięki temu modelowi Mitsubishi zawdzięcza serię 12 zwycięstw w najbardziej wymagającym wyścigu świata. A pierwszy raz zdobył podium zaledwie trzy lata po wprowadzeniu na rynek i dwa lata po pierwszym starcie.

 

przekladki_53_dakar.jpg [116.60 KB]

 

Zapoczątkowany przez francuskiego podróżnika Thierry’ego Sabine rajd odbył się po raz pierwszy w 1978 roku jako niewielki wyścig dla francuskich miłośników jazdy w terenie. Szybko przekształcił się w międzynarodową instytucję, przyciągając uwagę największych globalnych producentów samochodów i motocykli. Już 22 stycznia 1985 roku francuski kierowca Patrick Zanirolli i jego pilot Jean Da Silva odnieśli zwycięstwo na tradycyjnej wówczas mecie w Senegalu, jadąc właśnie Mitsubishi Pajero. To wydarzenie było pierwszym i kluczowym czynnikiem, który przyczynił się do zbudowania nieposzlakowanej renomy Mitsubishi Motors w segmencie SUV.

 

Kolejne lata przyniosły jeszcze 12 wspaniałych zwycięstw załogom prowadzącym właśnie to wyjątkowe auto. W 2009 roku kierownictwo rajdu podjęło decyzję o przeniesieniu całej trasy do Ameryki Południowej. Wydarzenie to zbiegło się w czasie ze zmianą strategii biznesowej Mitsubishi i spuściło kurtynę na jedno z najwspanialszych pasm sukcesów zespołowych w sportach motorowych wszelkiego rodzaju. Auta spod znaku Trzech Diamentów zdobywały Grand Prix wielokrotnie - od rajdów terenowych jak Dakar, po 5 tytułów Mistrza Świata w rajdach WRC (4 zwycięstwa w klasyfikacji kierowców i jeden w klasyfikacji konstruktorów). Dzięki nim Mitsubishi niezmiennie pozostaje liderem wśród producentów samochodów terenowych.

 

Droga do przyszłości

 

Niezależnie od wyścigów czysto sportowych, na świecie od lat trwa wyścig o pierwsze miejsce na zupełnie nowym rynku pojazdów elektrycznych (EV). Dla Mitsubishi zawsze był to raczej maraton niż sprint – długoterminowa wizja przyszłości.

 

Wszystko zaczęło się już w 1966 roku, gdy oddział motoryzacyjny Mitsubishi Heavy Industries, znany dziś jako Mitsubishi Motors Corporation (MMC) podpisał porozumienie z Tokyo Electric Power Company w sprawie "Budowy i testowania prototypowego pojazdu elektrycznego, wykorzystującego udoskonalenia w obecnej technologii akumulatorów". Po ukończeniu prototypu, w maju 1971 roku, nowo powstała firma MMC dostarczyła dla Tokyo Electric dziesięć elektrycznych pojazdów E12 EV (Minica Van), bazujących na standardowych minivanach;. Były one zasilane energią z akumulatorów ołowiowych i mogły poruszać się z maksymalną prędkością 80 km/h. W kwietniu 1991 roku ukończono natomiast prace rozwojowe nad Lancerem Van EV, lekkim samochodem dostawczym, zasilanym bateriami niklowo-kadmowymi.

 

przekladki_32_outlander.jpg [130.06 KB]

 

 

W kolejnych latach inżynierowie MMC nie przestali badać całego spektrum rozwiązań, związanych z elektromobilnością, dzięki czemu w 2005 roku zaprezentowali tak spektakularne rozwiązania, jak silnik wbudowany w koło. W październiku 2006 roku ogłoszono zaś rozpoczęcie projektu "i MiEV", który ostatecznie doprowadził do powstania modelu "i-MiEV" - pierwszego seryjnie produkowanego pojazdu elektrycznego, oferowanego przez wiodącego producenta w swojej bazowej gamie samochodów. Dwa lata później nastąpił kolejny odważny krok w realizacji programu elektromobilności MMC – prezentacja modelu Mitsubishi Outlander PHEV - pierwszej samodoładowującej się, trzysilnikowej hybrydy plug-in na podwoziu SUV-a, oferowanej przez wiodącego producenta w swojej podstawowej gamie samochodów. Stał się on flagowym produktem Mitsubishi Motors. Kolejnym etapem było zaprezentowanie, podczas Tokio Motor Show 2015, studyjnej wersji pojazdu eX-Concept. To wizja elektrycznego, kompaktowego SUV-a, napędzanego układem EV nowej generacji, która wciąż jest rozwijana w pracowniach Mitsubishi.

 

W inną stronę

 

Mitsubishi podąża za najnowszymi trendami także na rynku samochodów pick-up, który aktualnie przeżywa prawdziwy renesans na świecie. Dawniej auta tego typu oferowała jedynie garstka producentów, jednak dziś do walki w tym segmencie przyłączają się coraz to nowi gracze.

 

przekladki_54_forte.jpg [69.51 KB]
 

Koncern Mitsubishi rozpoczął produkcję użytkowej ciężarówki od małego modelu Mizushima w 1946 roku. Na początku lat 70-tych marka zorientowała się, że model wygodniejszy dla pasażerów miałby większe powodzenie wśród klientów. I tak powstał model Forte. Punktem zwrotnym był jednak rok 1991 r. Wówczas nowa linia Strada zastąpiła dotychczasową nawę Forte w Japonii i na rynkach zagranicznych. A nowe trendy i potrzeby klientów wymusiły krok w kierunku produkcji wszędobylskiego pick-upa, ale z cechami samochodu typu SUV. Mitsubishi Motors, starając się sprostać rosnącej społecznej fascynacji „lifestylowym” trybem życia, uznało konieczność rozszerzenia oferty w powstającym segmencie „sport-utility-vehicle”. Mitsubishi Strada II generacji zapoczątkował zupełnie nową koncepcję produktu – „Sport Utility Truck” o wyrafinowanym designie, z wyraźnymi inspiracjami rajdowym Pajero Evo. Wyjątkowe okazało się połączenie wnętrza jak w samochodach osobowych z unikatowym układem napędowym.

 

Siedemdziesiąt jeden lat po tym, jak model Mizushima pojawił się po raz pierwszy, Mitsubishi Motors nadal cieszy się sukcesem rodziny pojazdów, których pięć kolejnych serii wyprodukowano w liczbie ponad 4.500.000 sztuk (w okresie między 1978 r. a czerwcem 2017 roku). 343 000 sztuk z tej liczby to obecny model - Mitsubishi L200 piątej generacji.